Peugeot iOn, 100% elektrisch rijden

img
11-07-10 Ook Peugeot komt met de 100% elektrische auto: de Peugeot iOn. Wat een nadeel is aan een volledig elektrische auto is dat de actieradius erg laag is. Peugeot bestrijdt dat met leuzen als: "90% van onze dagelijkse ritten zijn korter dan 60 kilometer". De actieradius van de iOn is 130 kilometer op een volle batterij. De iOn zal dus ook maar eens in een paar dagen opgeladen te worden, als u de auto alleen voor stadse ritjes gebruikt.

Het grote voordeel van elektrisch rijden is dat de auto helemaal geen CO² uitstoot heeft. Als uw elektriciteit dan ook nog eens groen opgewekt wordt, door middel van windmolens of zonne-energie, dan helpt u het milieu daar natuurlijk al helemaal mee. U rijdt dan geheel klimaat-neutraal. Een ander voordeel aan elektrisch rijden is dat de motor vrijwel geluidloos is.

De accu van de iOn is opgeladen binnen 6 uur en dat kan gewoon aan een normaal stopcontact. Dus of u nu thuis, op het werk of op een openbare parkeerplaats bent, zolang u een stopcontact tot beschikking heeft, kunt u de accu opladen. Daarnaast komen er speciale sneloplaadstations waar u uw auto binnen 30 minuten tot 80% op kunt laden.

Voor langere ritten dan de batterij vol kan houden heeft Peugeot het "MU by Peugeot" geintroduceerd. U kunt voor een gereduceerd tarief een gezinsauto die op een fossiele brandstof huren, zodat u wel op bijvoorbeeld uw vakantiebestemming in Zuid Frankrijk kan komen.

De iOn is ook uitgerust met Peugeot Connect. Dat geeft u 24/7 toegang tot hulp bij pech en ongevallen. Mocht u tegen meerprijs ook het navigatiesysteem hebben laten inbouwen, kunt u via dat navigatiesysteem altijd de dichtstbijzijnde Peugeot garages en oplaadpunten vinden.

Als dit nog niet genoeg is: dan heeft Peugeot voor u behalve een volledig elektrische auto ook een volledig elektrische scooter en een fiets met elektrische hulpmotor. Zo kunt u uzelf 100% klimaatneutraal op de weg begeven.

De Peugeot iOn is beschikbaar vanaf december 2010. Een prijs is nog niet bekend.



Dit artikel is gepubliceerd in 2010. Informatie in dit artikel is daarom mogelijk verouderd.

Peugeot iOn, 100% elektrisch rijden

Reacties
Django schreef op 30-07-10 08:26

Het nadeel is dat men goed moet weten waar men naar toe gaat opdat men niet te ver van een laadstation ( waar die ook moge staan ) is verwijderd. Een stopcontact is ook al niet overal buiten te vinden. Vraag 1: Kunnen aan het laadstation verschillende merken auto's, die verschillende accu's hebben, zonder problemen of aanpassingen worden opgeladen ?
Vraag 2: Hoeveel kost het opladen, bijvoorbeeld thuis, gemiddeld aan KWh ?
Vraag 3: Hoe snel degraderen de accu's ?
Vraag 4: Hoe duur is een nieuwe accu set ?
 
Robert schreef op 04-08-10 11:42

Een snallaadstation is gewoon een 3 fasen aansluiting, dit kan dus ook thuis !

Ook als Mitsubishi i-MiEV
Meer informatie op www.mitsubishi-motors.com/special/ev/
 
Robert schreef op 04-08-10 11:42

Een snallaadstation is gewoon een 3 fasen aansluiting, dit kan dus ook thuis !

Ook als Mitsubishi i-MiEV
Meer informatie op www.mitsubishi-motors.com/special/ev/
 
3 fasen schreef op 21-09-10 21:09

Niet elk huishouden heeft 3 fasen! Alleen indien je huis voorzien is van 380 V zijn er 3 fasen aanwezig!
 
Danny schreef op 14-10-10 16:32

Ik ben het eens dat het een goed begin is, maar iedereen weet dat bij de opwekking van elektriciteit veel energie verloren gaat t.o.v. directe verbranding. Zolang energie niet duurzaam wordt opgewekt blijft deze auto dus ook indirect CO2 uitstoten. Het grote voordeel is wel dat de emissies (waaronder ook fijnstof) makkelijker af te vangen zijn.
 
Ernst schreef op 01-11-10 10:05

@ Danny
Een brandstofmotor heeft een rendement van 30%. Ik weet niet wat het rendement van een centrale is ,maar lager zal het niet zijn.
Als iedereen (of veel) mensen electrisch gaan rijden dan zou je het Co2 probleem op één punt ,bij de centrale, op kunnen lossen.
 
Matthijs schreef op 11-11-10 09:31

Het rendement van een elektriciteitscentrale ligt tussen de 55 - 65% daarbij komt een er nog een verlies van ca. 50% aan transport van Hoogspanning richting een klant. Zonne- en windenergie zijn zonder subsidies geen winst gevende opwekkers (finaciëel gezien). Kortom, men moet critisch kijken. Laat je niet te makkelijk verleiden door de \'postieve\' propaganda. ALs je aan mij vraagd ben je tegen elektrisch rijden: NEE, ik ben voor. Want de deze technische ontwikkelingen kunnen leiden tot hi-tech ontwikkelingen.
 
Matthijs schreef op 11-11-10 09:31

Het rendement van een elektriciteitscentrale ligt tussen de 55 - 65% daarbij komt een er nog een verlies van ca. 50% aan transport van Hoogspanning richting een klant. Zonne- en windenergie zijn zonder subsidies geen winst gevende opwekkers (finaciëel gezien). Kortom, men moet critisch kijken. Laat je niet te makkelijk verleiden door de \'postieve\' propaganda. ALs je aan mij vraagd ben je tegen elektrisch rijden: NEE, ik ben voor. Want de deze technische ontwikkelingen kunnen leiden tot hi-tech ontwikkelingen.
 
Rene Bense schreef op 30-11-10 10:31

Je kunt als vuistregel hanteren, dat je ongeveer 5 kilometer kunt rijden op een KWh. Dus met een KWh prijs van 25 cent komt dat dus neer op 5 cent per kilometer. Dat is dus ongeveer net zo duur als het rijden met een kleine dieselauto die 1:22 rijdt. Er zijn al kleine dieselauto's die 1:29 halen, dus elektrisch is niet goedkoper dan diesel. Bovendien komen daar bij elektrisch nog de kosten bij van een nieuw accupakket na een aantal jaren. Dit maakt de kilometerprijs voor elektrische auto's compleet oninteressant, omdat de afschrijving van de accu ongeveer gesteld kan worden op 20 cent per kilometer. Kortom elektrisch rijden is 5 keer duurder dan dieselen.
 
Possum schreef op 15-01-11 17:12

Ik ben voor elektrisch rijden. Aangezien de belastende stoffen zoals de accu's en ook de Co2 die ontstaat bij het maken van de elektriciteit, gecontroleerd kunnen worden verwerkt.
Dit is bij de uitlaat van je auto wel anders....regelrecht het milieu in.
Ze zouden de uitlaat aan de voorzijde van de auto moeten maken, zoda je je eigen uitlaatgassen door inademing filtert. Hiermee word de noodzaak aangetoond. Hypocriet is het wel aangezien in verhouding de industrie veel meer ellende produceert, welvaart heet dat geloof ik.
Nee ...ik ben echt voor elektrisch rijden, zie http://www.youtube.com/watch?v=5HsNDvEr8OY&feature=related
Dus... gassen...euh hoe gaan we dat noemen bij een electrische auto,...
On...Off
 

Plaats reactie

Naam:


Reactie:


Reageren

- Reageren alleen onder eigen naam;
- Geen persoonlijke gegevens in reactie plaatsen;
- Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan;
- Maak gebruik van correct Nederlands taalgebruik;
- Geen spam;
- Respecteer andere bezoekers.
Door te reageren verklaart u de algemene voorwaarden gelezen te hebben en ermee akkoord te gaan.