Oudere spaardiesels zijn ook wegenbelastingvrij!

img
31-07-11 De VAG-groep van autofabrikanten heeft de afgelopen jaren een aantal zuinige driecilinder 'spaardiesels' op de markt gebracht. Dat zijn achtereenvolgens
de VW Lupo 3L, de luxere Audi A2 1.2 TDI, de VW Polo Bluemotion II, de Seat Ibiza Ecomotive en de Skoda Fabia Greenline. Al deze diesels gaan erg zuinig om met brandstof, hebben een lage CO²-uitstoot en zijn sinds 1 januari 2010 vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. De auto's moeten in principe een verbruik van ca. 3 liter per 100 km kunnen halen. Niet ieder type auto haalt dat lage verbruik echter even gemakkelijk. De 'oudere' Lupo 3L weegt slechts 800 kg en de Audi A2 830 kg.

De nieuwere spaardiesels zitten qua gewicht boven de 1.000 kg, waardoor het verbruik wat hoger ligt. Toch is ook met de nieuwe diesels onder gunstige weersomstandigheden, met de juiste bandenspanning en rijstijl een verbruik van 1 op 25 á 30 wel mogelijk!

Sinds het nultarief voor de CO²-arme dieseltjes is ingevoerd, zijn de Lupo 3L en Audi A2 1.2 TDI erg populair. Iedereen wil plotseling in zo'n zuinig dieseltje rondrijden en er worden prijzen tussen de 4.000 en 10.000 euro voor betaald. En dat voor een 10 á 12 jaar oud wagentje, waarvan er tussen 1997 en 2005 in Nederland slechts ca. 600 van zijn verkocht! Ook handelaren hebben de Lupo 3L ontdekt, heel Duitsland is ondertussen 'afgestroopt'. Sinds de invoering van het nultarief wegenbelasting begin 2010 zijn er ca. 1.200 tot 1.500 van deze wagentjes naar Nederland gehaald. De Audi A2 1.2 TDI blijft echter een zeldzame verschijning. Oorspronkelijk zijn daar in Nederland slechts 60 exemplaren van verkocht.

De nieuwere Polo, Seat en Skoda 1.2 TDI zijn een stuk zwaarder, waardoor het gemiddelde verbruik van deze auto's wat hoger ligt dan van de Lupo/A2. Door het 'moderne rijden' toe te passen en een aantal tips van 3L-bezitters te volgen, is een verbruik van 1 op 25 á 30 ook met deze moderne auto's mogelijk. In de nabije toekomst komt VW met de Up. Dit wordt door kenners gezien als de 'echte' opvolger van de Lupo 3L. Misschien wordt de Up zelfs wel een 2L auto met een verbruik van 1 op 40 á 50. Specifieke informatie over de 'spaardiesels' van het VAG-concern is te vinden op Drieliterforum.nl



Dit artikel is gepubliceerd in 2011. Informatie in dit artikel is daarom mogelijk verouderd.

Oudere spaardiesels zijn ook wegenbelastingvrij!

Reacties
fokkes schreef op 01-08-11 12:28

lupo 3l is een fijn autootje.
ik heb er zelf een .
bevalt prima.
power genoeg indien nodig,lekker zuinig kunnen rijden(rechtervoet goed beheersen)
onderhoudskosten vallen bij mij mee.
zal mij benieuwen hoe de nieuwe up er echt uit gaat zien, en hoe zuinig die met brandstof omspringt.
de 3l en audi 3l zijn toch nog steeds de enigste diesels die het verbruik van 1 op 30 redelijk makkelijk weten te halen.
en dat voor auto,s die al minimaal 6 jaar oud zijn.
 
Wolf schreef op 01-08-11 12:43

De Lupo is inderdaad een fijne auto. De schakeltechniek is soms wat gevoelig, maar via www.drieliterforum.nl kom je bij echte specialisten terecht die de problemen op kunnen lossen. Met goed onderhoud voorkom je de problemen. Groot voordeel van de auto is dat hij tot 2014 wegenbelastingvrij is en daarnaast 1 op 30 met gemak haalt. Erg voordelig in gebruik dus deze auto. Na 2014 lachen we om de wegenbelasting. Dat is dan een relatief klein bedrag als de diesel 2,50 euro per liter kost :)
Ik ben dan blij dat de auto zuinig is, dat is namelijk een voordeel dat altijd blijft ten opzichte van alle andere auto's die er rondrijden.

Voor mensen die op zoek zijn naar zo'n auto is het jammer dat er maar relatief weinig te koop zijn. Veel import uit duitsland zit een luchtje aan (nog naast de lucht van braadworst en schraal bier)...
Zorg dus dat je weet wat je koopt of neem iemand mee die verstand heeft van deze auto's. Via de diverse fora in Nederland is er veel info over deze auto's te vinden met tips waarop je speciaal moet letten !
 
H.Blok schreef op 01-08-11 14:21

Ja.......ook ik ben in het bezit van zo'n zuinig monstertje uit 2002 met diverse opties.
Daarnaast heb ik de motor bij JB autoservice wat op laten peppen en dat is voor mij toch wel een heerlijke aanwinst omdat hier in het Noorden nog al wat tweebaans wegen zijn en het dan erg lekker is met inhalen als je wat power over hebt.

Verder ben ik erg benieuwd wat de nieuwe Up gaat doen qua meerwaarde ten opzichte van onze 3L omdat het verbruik bij de huidige zuinige diesels toch nog steeds hoger licht.

Verder kan je op het www.drieliterforum.nl aardig wat info krijgen wat betreft de zuinige VAG auto's
 
k.zwaans schreef op 31-08-11 10:26

Ik rijd in een skoda greenline diesel 1.2.

Fantastische auto, verbruikt ca. 1|22.

Geen moment spijt van de aankoop gehad.
 
ed nolens schreef op 07-10-11 16:58

Ik rij ook een skoda fabia greenline. klasse auto, 1: 25 gebruik, ideaal voor lange afstanden. Probleemloze auto
 
farid El meziani schreef op 16-01-12 19:09

iedereen hamsterren naar deze auto\'s!

2014 moet er weer als van ouds gedokt worden voor de wegenbelasting.
Dan rijd een dikke Benz 200D (1 op 17) goedkoper. Belastingvrij! Waarschijnlijk voor de nostalgische zwarte rookpluimen...wat ruikt dat lekker zeg! Hmmmm
 

Plaats reactie

Naam:


Reactie:


Reageren

- Reageren alleen onder eigen naam;
- Geen persoonlijke gegevens in reactie plaatsen;
- Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan;
- Maak gebruik van correct Nederlands taalgebruik;
- Geen spam;
- Respecteer andere bezoekers.
Door te reageren verklaart u de algemene voorwaarden gelezen te hebben en ermee akkoord te gaan.